Tanmenet HÍD képzés 1. osztály

Tanmenet HÍD képzés 1. osztály (144 óra)

  • Beadandó témák szeptemberre: ókori Spárta, ókori Athén, ókori Egyiptom
  • Beadandó témák októberre: ókori Róma, Augustus császár, Julius Caesar
  • LINK
  • Kar.kö

I. Európa múltja és jelene - 11 óra

  • 1. Bevezetés
  • 2.Tantárgyi követelmények ismertetése
  • 3. Az emberi történelem korszakai és azok datálása
  • 4.  Az első civilizációs központok: Mezopotámia és Egyiptom
  • 5. A görög poliszok világa: Athén és Spárta államainak jellemzői
  • 6. A Római Birodalom kiterjedése, kultúrája és nagy személyiségei
  • 7. A középkor kezdete és Nagy Károly állama
  • 8. A rendi társadalmak kialakulása
  • 9. Az újkor kezdete: a nagy földrajzi felfedezések
  • 10. A reformáció és hatásai
  • 11. Összefoglalás és ellenőrzés

II. A magyarság Európában - 11 óra

  • 12. A magyar törzsek vándorlása és honfoglalása
  • 13. Az államalapítás
  • 14. A legjelentősebb Árpád-házi királyok: Szent László, IV. Béla, II. András
  • 15. Károly Róbert és Nagy Lajos politikája
  • 16. A korszak főbb dokumentumai. István törvényei, Intelmek, Aranybulla, Ősiség
  • 17. A török hódítás és Hunyadi János harcai
  • 18. Magyarország három részre szakadása
  • 19. Az Erdélyi Fejedelemség történelmi szerepe
  • 20. Szabadságküzdelmek: Bocskai, Bethlen, Rákóczi harcai
  • 21. A török kiszorítása és a Habsburg berendezkedés a XVIII. századi Magyarországon
  • 22. Összefoglalás és ellenőrzés

III. Intézményeink működése - 10 óra

  • 23. Az országos intézmények - országgyűlés, kormány, minisztériumok, bíróságok, adóhivatal - működése
  • 24. Az alapvető állampolgári jogok és kötelességek
  • 25. Az alkotmány lényege, tartalmi elemei
  • 26. A demokratikus berendezkedés és a hatalmi ágak
  • 27. A mai magyar államberendezkedés főbb jellemzői
  • 28. Az önkormányzati rendszer
  • 29. Leggyakoribb ügyeink intézése a hivatalos szerveknél
  • 30. A költségvetés szerepe, lényege
  • 31. Az állam bevételi lehetőségei, adók, illetékek, vámok
  • 32. Az állam kiadásai
  • 33. Összefoglalás és ellenőrzés

IV. Média és társadalom - 11 óra

  • 34. A média és tömegkommunikáció fogalma, jelentősége
  • 35. A média, mint negyedik hatalmi ág
  • 36. A médiahasználat és a kritikai gondolkodás
  • 37. A nyomtatott és digitális média fajtái
  • 38.  A félretájékoztatás, megtévesztés veszélyei a médiában
  • 39. A filmek szerepe a tömegtájékoztatásban
  • 40. Az internetes oldalak, honlapok, blogok szerepe
  • 41. A legnagyobb példányszámú nyomtatott sajtótermékek
  • 42. A közösségi oldalakon történő kommunikáció
  • 43. A közösségi médiahasználat veszélyei
  • 44. Összefoglalás és ellenőrzés

V. Ismerjük meg Magyarországot - 10 óra

  • 45. Magyarország földrajzi egységei, tájai
  • 46. A közigazgatás, megyerendszer szerepe
  • 47. Magyarország legfőbb látnivalói
  • 48. Településtípusok Magyarországon
  • 49. A legkiemeltebb turisztikai célpontok
  • 50. Nevezetes magyar épületek, építmények, terek
  • 51. Híres magyar várak és kastélyok
  • 52. Az elmúlt századok paraszti életmódjának emlékei
  • 53. Néphagyományok, népi szokások
  • 54. Összefoglalás és ellenőrzés

VI. A tudás és az iskola szerepe a modern társadalomban - 7 óra

  • 55. Az oktatás és iskola a történelem során 
  • 56. A tudás szerepe az érvényesülésben
  • 57. Az iskola és az elhelyezkedés illetve anyagi boldogulás összefüggései
  • 58. Az élethosszig tartó tanulás
  • 59. Az iskola társadalmi szerepe
  • 60. Az iskolán kívüli művelődés lehetőségei
  • 61. Összefoglalás és ellenőrzés

VII. Nők és férfiak, idősek és fiatalok szerepe a hagyományos és a modern társadalmakban - 7 óra

  • 62. A nők szerepének változása a történelem során
  • 63. A hagyományos nemi szerepek
  • 64. Az emancipáció
  • 65. A család funkcióinak változása az idők során 
  • 66. Családtípusok
  • 67. A demográfiai egyensúly felborulásának okai
  • 68. Összefoglalás és ellenőrzés

VIII. Szabadon felhasználható órakeret - 4 óra

  • 69. A tanult témakörök megvitatása, gyakorló feladatok
  • 70. A tanult témakörök megvitatása, gyakorló feladatok
  • 71. A tanult témakörök megvitatása, gyakorló feladatok
  • 72. Összefoglalás és ellenőrzés

---------- X ----------

 

I. Európa múltja és jelene 1. - 22 óra

  • 1-2. Bevezetés
  • 3-4. Tantárgyi követelmények ismertetése
  • 5-6. Az emberi történelem korszakai és azok datálása
  • 7-8.  Az első civilizációs központok: Mezoipotámia és Egyiptom
  • 9-10. A görög polizsok világa: Athén és Spárta államainak jellemzői
  • 11-12. A Római Birodalom kiterjedése, kultúrája és nagy személyiségei
  • 13-14. A középkor kezdete és Nagy Károly állama
  • 15-16. A rendi társadalmak kialakulása
  • 17-18. Az újkor kezdete: a nagy földrajzi felfedezések
  • 19-20. A reformáció és hatásai
  • 21-22. Összefoglalás és ellenőrzés

II. A magyarság Európában 1. - 22 óra

  • 23-24. A magyar törzsek vándorlása és honfoglalása
  • 25-26. Az államalapítás
  • 27-28. A legjelentősebb Árpád-házi királyok: Szent László, IV. Béla, II. András
  • 29-30. Károly Róbert és Nagy Lajos politikája
  • 31-32. A korszak főbb dokumentumai. István törvényei, Intelmek, Aranybulla, Ősiség
  • 33-34. A török hódítás és Hunyadi János harcai
  • 35-36. Magyarország három részre szakadása
  • 37-38. Az Erdélyi Fejedelemség történelmi szerepe
  • 39-40. Szabadságküzdelmek: Bocskai, Bethlen, Rákócz harcai
  • 41-42. A török kiszorítása és a Habsburg berendezkedés a XVIII. századi Magyarországon
  • 43-44. Összefoglalás és ellenőrzés

III. Intézményeink működése - 22 óra

  • 45-46. Az országos intézmények - országgyűlés, kormány, minisztériumok, bíróságok, adóhivatal - működése
  • 47-48. Az alapvető állampolgári jogok és kötelességek
  • 49-50. Az alkotmány lényege, tartalmi elemei
  • 51-52. A demokratikus berendezkedés és a hatalmi ágak
  • 53-54. A mai magyar államberendezkedés főbb jellemzői
  • 55-56. Az önkormányzati rendszer
  • 57-58. Leggyakoribb ügyeink intézése a hivatalos szerveknél
  • 59-60. A költségvetés szerepe, lényege
  • 61-62. Az állam bevételi lehetőségei, adók, illetékek, vámok
  • 63-64. Az állam kiadásai
  • 65-66. Összefoglalás és ellenőrzés

IV. Média és társadalom - 22 óra

  • 67-68. A média és tömegkommunikáció fogalma, jelentősége
  • 69-70. A média, mint negyedik hatalmi ág
  • 71-72. A médiahasználat és a kritikai gondolkodás
  • 73-74. A nyomtatott és digitális média fajtái
  • 75-76.  A félretájékoztatás, megtévesztés veszélyei a médiában
  • 77-78. A filmek szerepe a tömegtájékoztatásban
  • 79-80. Az internetes oldalak, honlapok, blogok szerepe
  • 81-82. A legnagyobb példányszámú nyomtatott sajtótermékek
  • 83-84. A közösségi oldalakon történő kommunikáció
  • 85-86. A közösségi médiahasználat veszélyei
  • 87-88. Összefoglalás és ellenőrzés

V. Ismerjük meg Magyarországot - 20 óra

  • 89-90. Magyarország földrajzi egységei, tájai
  • 91-92. A közigazgatás, megyerendszer szerepe
  • 93-94. Magyarország legfőbb látnivalói
  • 95-96. Településtípusok Magyarországon
  • 97-98. A legkiemeltebb turisztikai célpontok
  • 99-100. Nevezetes magyar épületek, építmények, terek
  • 101-102. Híres magyar várak és kastélyok
  • 103-104. Az elmúlt századok paraszti életmódjának emlékei
  • 105-106. Néphagyományok, népi szokások
  • 107-108. Összefoglalás és ellenőrzés

VI. A tudás és az iskola szerepe a modern társadalomban - 14 óra

  • 109-110. Az oktatás és iskola a történelem során 
  • 111-112. A tudás szerepe az érvényesülésben
  • 113-114. Az iskola és az elhelyezkedés illetve anyagi boldogulás összefüggései
  • 115-116. Az élethosszig tartó tanulás
  • 117-118. Az iskola társadalmi szerepe
  • 119-120. Az iskolán kívüli művelődés lehetőségei
  • 121-122. Összefoglalás és ellenőrzés

VII. Nők és férfiak, idősek és fiatalok szerepe a hagyományos és a modern társadalmakban - 14 óra

  • 123-124. A nők szerepének változása a történelem során
  • 125-126. A hagyományos nemi szerepek
  • 127-128. Az emancipáció
  • 129-130. A család funkcióinak változása az idők során 
  • 131-132. Családtípusok
  • 133-134. A demográfiai egyensúly felborúlásának okai
  • 135-136. Összefoglalás és ellenőrzés

VIII. Szabadon felhasználható órakeret - 8 óra

  • 137-138. A tanult témakörök megvitatása, gyakorló feladatok
  • 139-140. A tanult témakörök megvitatása, gyakorló feladatok
  • 141-142. A tanult témakörök megvitatása, gyakorló feladatok
  • 143-144. Összefoglalás és ellenőrzés

Korszakok: őskor, ókor, újkor, legújabb kor FILM (I.e.10 000)

Homo Habilis =y Homo erectus => Homo Sapiens

Fordulópontok: 4,5 millió éve két lábon járás, 10-12 ezer éve neolit forradalom