Tanulás, tanítás munkaformái. Módszertan

Tanulás, tanítás munkaformái. Módszertan

1.) Frontális osztálymunka: Azonos célokért, azonos tartalommal, azonos időtartamban és haladási ütemben a tanár irányításával folytatott párhuzamos tanulói munka. Pl.: amíg a tanár beszél, addig minden diák figyel, jegyzetel. Amikor kérdést tesz fel, mindenki a válaszon gondolkodik. Amikor a tanár egy feladat megoldását adja fel, akkor mindenki ezen dolgozik. 

2.) Differenciált tanulásszervezési módok: Differenciálás: a tanulók egyéni sajátosságait figyelembe vevő oktatás. Pl.: A kevéssé motivált diák ösztönzésére több figyelmet fordítok, mint a motivált tanulókéra. Különböző feladatokat kapnak a tantárgyból lemaradással küzdők és nagyon jól haladók. A dicséretet és jutalmazást a tanulók szükségleteihez igazítom. Ide tartozik: csoportmunka, páros munka, egyéni mun ka.

3.) Módszerek (Forrás: ITT):

  • előadás: olyan monologikus szóbeli közlési módszer, amely egy-egy téma logikus, részletes, viszonylag hosszabb ideig tartó kifejtésére szolgál. Általában magába ötvözi az elbeszélés és a magyarázat elemeit.
  • magyarázat: A magyarázat olyan monologikus tanári módszer, amellyel törvényszerű öszszefüggések, szabályok, tételek, fogalmak megértését segítjük elő.
  • elbeszélés: olyan monologikus, szóbeli közlési módszer, amely egy-egy jelenség, esemény, folyamat, személy, tárgy érzékletes, szemléletes bemutatására szolgál.
  • tanulói kiselőadás:
  • megbeszélés: A megbeszélés (beszélgetés) dialogikus szóbeli közlési módszer, amelynek során a tanulók a pedagógus kérdéseire válaszolva dolgozzák fel a tananyagot.
  • strukturálás: A megbeszélés témájának megfelelő strukturálása, menetének irányítása a magyarázat eredményességének lényeges előfeltétele.
  • kérdezés: A kérdezés a megbeszélés leglényegesebb eleme, de szinte minden oktatási módszerben, alkalmanként még a magyarázat, elbeszélés, előadás módszereiben is helye van.
  • visszacsatolás, értékelés:
  • vita
  • szemléltetés
  • projektmódszer:
  • kooperatív oktatási módszerek: A kooperatív oktatási módszer a tanulók (4-6 fős) kis csoportokban végzett tevékenységén alapul. Az ismeretek és az intellektuális készségek fejlesztésén túl kiemelt jelentősége van a szociális készségek, együttműködési képességek kialakításában.
  • szimuláció, szerepjáték, játék:
  • házi feladat