Hitler kedvenc filmese: Leni Riefenstahl

Hitler kedvenc filmese: Leni Riefenstahl

/Harmat Árpád Péter/

 

2003 szeptember 8 –án halt meg Leni Riefenstahl rendezőnő, aki leginkább arról ismert, hogy Hitler kedvelt filmese volt

A rendezőnő legismertebb alkotásai kétségtelenül a náci rezsimhez fűződtek: Hitler kegyenceként Riefenstahl rendezhette az 1934-es nürnbergi náci seregszemlét, Az akarat diadala címmel, majd az 1938-as Berlini Olimpia dokumentum-reklámfilmjeit.

„A szépség szörnyetege” – Susan Sontag

„Leni Riefensahl művészetét beszennyezi szoros kapcsolata a nemzetiszocializmussal, amit súlyosbít, hogy a háború után sem volt hajlandó szembenézni azzal, hogy munkásságával mennyire kiszolgálta az embertelen náci propagandát, és hogy mennyire közel volt Hitler rezsimjéhez” – Christina Weiss, német kulturális miniszter.

Táncosnőből Hitler kedvenc filmese

Sérülése miatt kellett megválnia táncosnői álmaitól, így a húszas évek végére már német játékfilmek sztárjaként szerepelt, melyben szépsége és atlétikussága éppúgy kibontakozhatott. Ebben az időben persze még szinte elképzelhetetlennek tűnt mindaz, ami Leni Riefenstahlnak sikerült: táncosnőből színésznő majd rendezőnő lett.

 

Kék fény című filmje után rajongói között tarthatta számon Adolf Hitlert is, aki 1932 tavaszán a Balti-tenger partjára is meghívta üdülni. Riefenstahl emlékezete szerint a parti séta közben Hitler ígéretet tett: hatalomra kerülése esetén propagandafilmek készítésére kap megbízatást. A csókot természetesen elutasította, így a másnap reggeli hangulat már meglehetősen formálisra sikerült. Csupán egy vagyok a milliók közül, aki abban hitt, hogy Hitlernek mindenre van válasza. Csak a jó dolgokat láttunk, azt nem, hogy rossz idők következnek. - emlékezett az első találkozóra a Führerrel.

1936-ban Hitler unszolására Riefenstahl filmesítette meg a berlini olimpiai játékokat, melyet a náci propaganda elképzelése szerint egyértelműen arra használtak fel, hogy kedvező színben tüntethessék fel a nemzetközi közvélemény előtt a náci rendszert. A forgatáshoz 40 kameraman állt rendelkezésére, nem csoda, hogy a 150 km hosszú filmet 18 hónapig készítette a vágószobában. Számos jelenet, mely ma már evidensnek tűnik sportesemények filmes vagy televíziós közvetítésénél, valójában éppen Leni Riefenstahl akkori műhelyében született.

A háború után egyértelműen a vesztes náci rendszer szekértolóinak táborába sorolódott. Bár mindig is tagadta, hogy a náci part tagja lett volna: kétszer bíróság előtt is színt kellett vallania arról, mennyire hidegen is hagyta a politika. A hatvanas években újabb fordulatot vett karrierje: az azóta kihalt szudáni Nuba törzs életét igyekezett lencsevégre kapni.

Hetvenegyéves korában búvárkodni is megtanuló rendezőnő legutóbb víz alatti fényképezéssel próbálta elkápráztatni közönségét. 2002 augusztusában, Riefenstahl századik születésnapján kerül bemutatásra az a Pápua Új-Guinea környékén forgatott 45 perces film, melyet az Indiai-óceán életének szentelt a rendezőnő. Korábban a témában kiadott sikerkönyvei - az 1978-as Korallkert és az 1990-es Víz alatti csoda - után nem meglepő, hogy több mint 2000 merülést végzett a film kedvéért.

Riefenstahl életét feldolgozó filmtervvel először pár éve jelentkezett az amerikai színésznő, Jodie Foster, de a művészetét egy barbár, elnyomó rezsim szolgálatába állító, bár szakmailag meg nem kérdőjelezett tehetségű rendezőnőről szóló forgatókönyv Hollywood zsidó közösségének egyes tagjaitól erős bírálatokat kapott. Merőben más okokból egyébként először maga Riefenstahl is visszautasította Jodie Foster eredeti filmtervét, mondván, memoárját túl kreatív módon kezelték: "Hitler szeretőjeként, illetve ágyasaként feltűnni - mindez olyan messze esik az igazságtól akkor tényleg inkább a halál."

Kapcsolata a náci bűnökkel

Amikor dolgozom, mintha négy fal venne körül, nem tudom, mi a valóságos, mi a kitalált` - mondta Riefenstahl egy amerikai újságírónak, aki pár nappal a `kristályéjszaka` (az 1938-as zsidóellenes pogrom) után megkérdezte tőle: mi a véleménye az eseményről. Ugyanilyen `elvonatkoztató` művészként érkezett 1938-ban Amerikába, megérezve, hogy annak a művésznek a szerepét kell játszania, akit nem lehet azonosítani a politikával. De Hollywoodot nem tévesztette meg, csak a közismerten szélsőjobboldali gondolkodású Walt Disney fogadta.

Évtizedekkel később azonban az amerikai filmvilágban is győzött Riefenstahl, a "tiszta művész" képe. George Lucas például a Csillagok háborúja első részének zárójelenetéhez Riefenstahl filmjéből, Az akarat diadalából merített ihletet - írta a Corriere della Sera című olasz napilap. Spielberg is találkozni akart vele és számos nemzetközi filmfesztivál tisztelgett a 2003-ban 101 éves korában elhunyt rendezőnő emléke előtt.

Rajongói közé tartozott Michael Jackson, Andy Warhol és Madonna is. Még az 1970-es évek feminista mozgalma is megpróbálta kisajátítani imázsát, a női emancipáció úttörőjének állították be. Susan Sontag, a neves amerikai esszé- és regényíró volt az első, aki észrevette és bírálta a tisztára mosási igyekezetet.

Trimborn szerint Riefenstahl elsősorban karrierista volt, aki Hitlerrel való barátságára építette pályáját, Bach pedig azt bizonyítja, hogy kiszolgálta a náci rendszert, s ezt sohasem bánta meg. "Ennek ellenkezőjét állítani sértés a rezsim áldozatainak millióira nézve" - írja. A rendezőnő azonban mindvégig tagadta, hogy tudomása lett volna a zsidóknak szánt sorsról. Egyetlenegyszer azonban elárulta magát, amikor az amerikai fogságban interjút adott Budd Schulberg újságírónak. Időnként engedelmeskednie kellett Joseph Goebbels utasításainak - mondta, mert félt, ha nem teszi, koncentrációs táborba küldik. Az is kiderült, hogy Tiefland című filmjéhez olyan cigányokat válogatott ki statisztáknak, akiket már összetereltek egy Auschwitzba tartó vonat előtt.

Nem titok többé az sem, hogy kezdetektől fogva, amikor még színésznő volt, lefeküdt minden olyan férfival, aki segíteni tudta pályáján. Megdöbbentő - írja a milánói lap -, hogy észrevétlen maradhatott az a távirat, amelyet Hitlernek küldött 1940-ben. "Leírhatatlan örömmel, mély meghatódással és forró hálával osztozunk Veled, Führerem, a Te győzelmedben és egyúttal Németország legnagyobb győzelmében" - írta Riefenstahl a német csapatok párizsi bevonulásakor.

Harmat Árpád Péter

Forrás: BBC